zdrowe odchudzanie

zdrowe odchudzanie

Odchudzanie – odchudzanie jest procesem, który dąży do redukcji tkanki tłuszczowej i masy ciała, co ma na celu ogólną poprawę zdrowia i kondycji organizmu. W konsekwencji zmniejsza zapotrzebowanie energetyczne naszego ciała, pozostawiając je na optymalnym poziomie, który pozwoli utrzymać prawidłową masę, jednocześnie dostarczając odpowiednią ilość składników odżywczych, witamin i minerałów w codziennej diecie.                                

Dieta odchudzająca nie powinna polegać na głodówce i obsesyjnym liczeniu każdej kalorii.

KIEDY I DLACZEGO WARTO SIĘ ODCHUDZAĆ?

Odchudzanie nie powinno polegać tylko na pięknym i szczupłym wyglądzie, ale przede wszystkim na zdrowym ciele i organizmie. Otyłość i nadwaga skutecznie przeszkadza w codziennym życiu i normalnym funkcjonowaniu. Wyobraź sobie podróż samolotem przy wadze 120kg dla 160cm wzrostu – jest ona możliwa, ale czy jest ona przyjemna? Kolejna sytuacja – czekasz na autobus, lecz ten się spóźnia lub nie przyjeżdża, musisz iść do miejsca docelowego około 5 kilometrów. Osoba otyła po kilkudziesięciu metrach prawdopodobnie dostanie zadyszki.

Niestety, osoby otyłe mają problem z wieloma codziennymi, wydawałoby się najprostszymi czynnościami – wejście przez wysoki próg do autobusu, wejście po schodach na 3-4 piętro, dobór ubrań, problem z wykąpaniem się w wannie.

Odchudzanie nie tylko pomaga w polepszeniu kondycji, ale także wspomaga sprawność ruchową.

Osoby otyłe powinny stanowczo zastosować dietę odchudzającą w celu poprawy zdrowia, zapobiegania chorób, między innymi układu sercowo-naczyniowego, cukrzycy i chorób autoimmunologicznych. Skuteczne odchudzanie prowadzi zazwyczaj do stałej zmiany trybu życia i przyzwyczajeń, ponieważ nie istnieje żadna 2 tygodniowa dieta cud, która w 14 dni uwolni od wszelkich dolegliwości i pozwoli pozbyć się nadprogramowych kilogramów raz na zawsze. Dodatkowo nagły spadek i wzrost wagi nie wpływa dobrze ani na masę ciała, ani na stan zdrowia. Zdrowe odchudzanie to zmiana nawyków żywieniowych i szacunek do swojego ciała i zdrowia.

JAK SIĘ NIE ODCHUDZAĆ?

– nie stosuj głodówki – organizm z powodu braku energii zacznie gromadzić zapasy, nie dość że nie będziesz chudnąć, możesz doprowadzić do niedożywienia organizmu, co będzie skutkowało brakiem energii, depresją i złym samopoczucie, a na końcu wystąpi efekt jo-jo,

– nie zniechęcaj się brakiem rezultatów, czasem na efekty trzeba poczekać. Warto pamiętać, że waga może stać w miejscu, a centymetry będą lecieć w dół, zwłaszcza jeśli wraz dietą rozpoczniesz intensywniejsze treningi,

– nie zniechęcaj się, że innym efekty przychodzą szybciej – każdy organizm jest inny,

– unikaj „cudownych tabletek” i wszelkich proszków niewiadomego pochodzenia, które maja zastąpić jedzenie (w samym 2012 roku Polacy kupili 135 milionów opakowań suplementów diety wspomagających odchudzanie). Zdrowa dieta i ruch to podstawa,

– nie opieraj odchudzania na samej diecie, ruch jest bardzo ważny i pomoże Ci nie tylko schudnąć, ale i utrzymać organizm w dobrej kondycji,

– nie stawiaj sobie nierealnych celów, mierz siły na zamiary. Zbyt duże wymagania wobec siebie mogą Cię tylko zniechęcić.

Istnieje wiele mitów na temat zdrowego odżywiania, np. niejedzenie po godzinie 19. Ale dlaczego? Co ta godzina 19 ma w sobie, że akurat jedzenie przed siódmą wieczorem jest zdrowe, a kilka minut po już nie?

Otóż przyjęło się, że nie należy jeść około 3 godziny przed snem, aby wszystkie spożyte wieczorem posiłki miały szansę się strawić i nie zalegać w żołądku przez całą noc. Późne jedzenie może również zakłócać sen, ponieważ nasz organizm zamiast się wyciszyć i umożliwić nam zasypianie, będzie trawił resztki pokarmu. Może to skutkować uderzeniami gorąca, bólem brzucha i bezsennością. Wróćmy jednak do tej magicznej godziny. Tak samo jak przyjęło się, żeby nie jeść 3 godziny przed snem, tak samo przyjęło się, że człowiek zasypia o 22. Skąd? Nie wiem, nie mam pojęcia, chciałabym zobaczyć osoby, które codziennie bez względu na wszystko ZASYPIAJĄ, (a nie kładą się do łóżka) o godzinie 22. Wiadomo, że osoby młode (które lubią nocne spotkania, imprezy, cokolwiek), osoby pracujące (które po pracy ogarniają rzeczywistość), osoby z dziećmi (które ogarniają rzeczywistość + dzieci), nie chodzą spać o 22, bo o tej godzinie mają jeszcze wiele rzeczy to zrobienia. W tym momencie „magiczna granica” nam się przesuwa. Kiedy idziemy spać przykładowo o 23 lub 24, według 3-godzinnej zasady niejedzenia przed snem, godzina ostatniego posiłku przesuwa nam się na 20 lub nawet 21.

Tak samo jest z dietą odchudzającą.


Nie ma jednej, właściwej diety dla każdego, a odchudzanie powinno być przeprowadzone pod okiem dietetyka. Pozwoli to uniknąć potencjalnych niedoborów i niedożywienia organizmu.

JAK DOBRAĆ DOBRĄ DIETĘ ODCHUDZAJĄCĄ?

Dieta odchudzająca (a raczej zapotrzebowanie kaloryczne na takiej diecie) obliczane jest wobec specjalnego wzoru, który uwzględnia płeć, wiek, masę ciała, wzrost i stopień aktywności fizycznej. Nie stosujcie więc diet wysyłanych do pacjentów masowo, bez konsultacji z dietetykiem, bez podania wyżej wymienionych danych, które są NIEZBĘDNE do ułożenia prawidłowego jadłospisu.

Dieta, która dostarcza nam zbyt mało kalorii i jest źle zbilansowana, może doprowadzić do niedożywienia organizmu.

Ponadto każda dieta powinna być aktualizowana (np. raz w miesiącu), nie powinno się stosować tej samej diety przez długi okres czasu. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – podczas diety odchudzającej redukujemy masę ciała, co zmienia zapotrzebowanie kaloryczne naszego organizmu. Aby dalsze odchudzanie było skuteczne, konieczne będzie ponowne przeliczenie CPM (czyli Całkowitej Przemiany Materii). To samo tyczy się sytuacji, kiedy zmniejsza lub zwiększa się intensywność treningów.

Jak mogę sprawdzić, czy moja dieta odchudzająca dostarcza odpowiedniej ilości kalorii?

Niestety bez wiedzy i doświadczenia nie uda Wam si